Vertel een verhaal – ontdek de Storyteller in jezelf

december 20, 2022

“Het hotel was nog mooier dan ik had gedacht op basis van de foto’s op de site. De lobby was smaakvol ingericht, met Scandinavische meubels. Er stond een grote bos bloemen bij de balie van de receptie en er hing een prachtige foto van het Koninklijke paleis van Bangkok. De dame bij de receptie wist meteen wie ik was. Ze wilde weten of ik een goede reis had gehad. Ze gaf me de sleutel van mijn kamer en drukte me op het hart vooral langs te komen als ik iets nodig had.

Hoe groot was het contrast toen ik in mijn kamer kwam. Zo smaakvol als de lobby was ingericht en zo warm als de ontvangst was, zo kil, troosteloos en grauw was de kamer. Het begon al bij de hal waar mijn kamer was, met muren vol afgebladderde verf en een stinkend trapportaal. De kamer zelf was eerder een kast te noemen. Het bed paste er nauwelijks in en ik bleek geen eigen badkamer te hebben, hoewel dit wel in de beschrijving van de kamer had gestaan. Mijn raam bood geen uitzicht op de stad, maar op een kale muur. Kortom, een totale deceptie.

Ik ging naar beneden om verhaal te halen, maar de dame bij de receptie was nergens te vinden. Ik belde het telefoonnummer van het hotel, maar kreeg geen gehoor. Ik liet een briefje achter bij de balie, met de vraag om mij te bellen en ging terug naar mijn treurige kamertje.

Dit verhaal maakte Dex tijdens onze Storytelling training. Het was een persoonlijke anekdote over zijn reis in Thailand. Hij wilde het gebruiken als introductie bij zijn plan dat hij aan zijn team ging presenteren om de service aan bestaande klanten te verbeteren. En hij sloot zijn verhaal af met:

“Slechte service? Ja absoluut. Ga ik nog een keer terug naar dit hotel? Zeker niet. En evenmin zal ik dit hotel aanraden aan mijn vrienden. Nee ik zal ze juist waarschuwen om hier vooral niet heen te gaan!”

Storytelling spreekt tot de verbeelding
Waarom zou je Storytelling inzetten op het werk? Omdat je als luisteraar meteen begrijpt waar het over gaat!
Dex had zijn presentatie ook kunnen beginnen met vertellen dat de service aan klanten niet overeenkomt met wat zijn organisatie nieuwe klanten belooft. In plaats daarvan deelt hij een persoonlijke ervaring waarin hij zelf slechte service heeft gekregen, die ook nog eens totaal niet overeenkwam met zijn verwachting en de service die hij kreeg bij zijn eerste contact. Door daarna de vergelijking te trekken met de slechte service van zijn organisatie aan de eigen klanten begrijp je met dit verhaaltje meteen wat het probleem is.

Een verhaal over een eigen ervaring delen is bovendien krachtig, omdat je als luisteraar deze ervaring ook ervaart, terwijl je er niet bij was! Daarnaast is het delen van een persoonlijk verhaal leuk. Wij mensen luisteren graag naar verhalen. Met het delen van een verhaal geef je een cadeau. En dat cadeau wordt niet alleen graag in ontvangst genomen, je krijgt er vaak weer een nieuw verhaal voor terug. En dat betekent begrip voor elkaar en het begin van een verdieping van de relatie.

Ontdek dat ook jij verhalen hebt die het waard zijn om te vertellen!
Doe mee aan de training Inspireer met Storytelling.
Dompel je onder in verhalen, ervaar de kracht van Storytelling en ontdek dat ook jij verhalen hebt die het vertellen waard zijn!

Ontvang meer tips
Agenda

Aankomende evenementen

Meer lezen
Meer inspiratie?